Grupa Ethiopian Airlines odebrała wczoraj (5 listopada) pierwszego airbusa A350-1000, stając się pierwszym afrykańskim klientem tego samolotu. Jest to także największy samolot, pod względem gabarytów oraz konfiguracji pokładu, jaki kiedykolwiek użytkowała etiopska linia.
Najnowsza maszyna Ethiopiana, to samolot posiadający rejestrację ET-BAW oraz numer seryjny MSN691. Po odbiorze samolot odleciał na lotnisko w Addis Abebie skąd wkrótce rozpocznie loty komercyjne. A350-1000 napędzany silnikami Rolls-Royce Trent XWB jest pierwszą z czterech maszyn, które zostaną dostarczone etiopskiej linii. Samolot posiada także specjalną naklejkę w przedniej części kadłub informującą o tym, że jest to pierwszy A350-1000 w Afryce "1st A350-1000 in Africa".
Pierwszy największy A350 Ethiopiana zabiera na pokład 395 pasażerów: 46 w klasie biznes (1-2-1) oraz 349 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Taka konfiguracja pokładu oznacza, że klasa premium w nowym nabytku jest największa spośród całej floty (12 proc. łącznej liczby foteli), podczas gdy klasa biznes w A350-900, B777-300ER i B787-8 odpowiada za dziewięć proc. całkowitej liczby miejsc. Z kolei w większych Dreamlinerach 787-9 oraz B777-200LR jest to odpowiednio 10 i 11 proc.
- Cieszymy się, że możemy powitać airbusa A350-1000 w naszej flocie, umacniając naszą pozycję lidera lotniczego. Samolot ten jest ucieleśnieniem najnowocześniejszych osiągnięć, oferując najwyższy komfort pasażerom, zwiększoną oszczędność paliwa i mniejszy wpływ na środowisko. Razem jesteśmy pionierami zrównoważonej przyszłości lotnictwa w Afryce. A350-1000 najlepiej pasuje także do naszych najbardziej obleganych tras i wierzymy, że ta zmiana będzie miała kluczowe znaczenie dla zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania klientów w naszej rozległej globalnej sieci na pięciu kontynentach - powiedział Mesfin Tasew, dyrektor generalny Ethiopian Airlines Group.
Przewoźnik lotniczy z Etiopii to afrykański hegemon, którego flota samolotów liczy już 134 maszyny, z czego ponad 70 to szerokokadłubowce. Ethiopian odnotowały szybki i dynamiczny rozwój w ostatnich latać, wyprzedzając w jakości i wielkości South African Airways, czego efektem jest wyczerpanie się przepustowości portu lotniczego w Addis Abebie. W ciągu kilku lat Etiopia zbuduje „
afrykański CPK”.
Gdzie polecą A350-1000?
A350-1000 na pewno zwiększy także zdolności przewozowe wschodnioafrykańskiego przewoźnika i będzie uzupełnieniem jego nowoczesnej floty szerokokadłubowej.
Etiopskie linie będą obsługiwać loty z Addis Abeby (ADD) do Akry (ACC), Lagos (LOS), Londynu Heathrow (LHR) oraz Waszyngtonu Dulles (IAD), który w jedną stronę obsługiwany jest z międzylądowaniem w Rzymie (FCO).
Flota Ethiopian Airlines
Obecnie we flocie przewoźnika znajdują się 134 samoloty: 20 airbusów A350-900, jeden A350-1000, 10 boeingów 737NG, cztery B737-800BCF, 17 B737 MAX 8, trzy B767-300F, sześć B777-200LR, 10 B777F, cztery B777-300ER, 19 B787-8, 10 B787-9 oraz 30 de havillandów Dash 8-400.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 78 samolotów:
11 airbusów A350-900, trzech A350-1000,
36 boeingów B737 MAX 8, 11 B787-9,
czterech B777F,
ośmiu B777-9X oraz
pięciu B777-8F. Linia posiada także sześć opcji na A350-900, 36 opcji na B737 MAX, 12 opcji B777-9 oraz 15 opcji na B787-9.
A350-1000
A350-1000 oferuje wszystkie zalety mniejszego wariantu -900, w tym oszczędność paliwa i komfortową kabinę Airspace by Airbus, ale w nieco większym rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Najnowszy Airbus z rodziny A350 posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła oraz nowe sześciokołowe podwozie i silniki. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350XWB. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów). Zasięg największego samolotu z rodziny A350, to 16,1 tys. km.
Do końca października 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1340 samolotów A350: 983 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 października br. francuski producent dostarczył 621 maszyn 42 liniom lotniczym: 533 A350-900 oraz 88 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w zeszłym roku zamówienia w programie przekroczyły magiczną barierę
1000 samolotów.